Vyhledat

Ranní předklony a záklony, aneb jak pečovat o tělo

Aktualizováno: 12. 4.




Ranní protažení je základ kvalitního dne. Je třeba brát v potaz zatuhlost, která se po spánku objevuje. Pozorujeme-li přírodu všímáme si, že zvířata přirozeně volí protažení při každém probuzení, povstání z lehu či sedu.

Každodenní praxe tělo připravuje k pružnosti a ohebnosti. Většina bolestí páteře (také mysli) souvisí s nedostatkem protažení.

Pokud praktikujeme každý den tělo je připravené po krátkém prohřátí na předklony i záklony všeho druhu. Poslouchám své tělo a limity.

Pozice předklonu nás učí pokoře. Pozice záklonu nám dovoluje ohlédnutí zpět a tvoří prostor pro kontemplaci.

Každá řádně prodýchaná pozice s opatrností k vlastnímu tělu přináší ovoce.

Pozice předklonu uvolňují tělo, umožňují tělu odvádět energii, která je stagnující a pomalá. Oběhový systém se připravuje na další sekvenci pozic.

Záklony s opatrností podporují prokrvení celé páteře, uvolňují somatické bloky z oblasti krční páteře a dávají nám možnost introspekci stability – bederní páteř a oblast první čakry, potažmo ukotvení v chodidlech.

Předklony i záklony jsou součástí praxe a pokud si nechceme ublížit je dobré následovat posloupnost. Protahovat se po ránu je nádechem. Ranní pozdravy slunce krásně naladí a rozehřejí tělo. Po probuzení s pozdravy slunce se cítíme lépe, přichází příval energie a máme chuť aplikovat i náročnější asány. Nastartování a pořádné protažení je jakýsi warm up, který nám pomůže připravit a zároveň uchránit tělo, aniž bychom si ublížili.

Pozice předklonu jsou poklonou toho, co nás přesahuje. S pokorou se klaníme přesahu, ať již pro nás symbolizuje cokoliv. Plné oddání se praxi. Praxe se záměrem, s vědomým přesahu je plnou oddaností přítomnému okamžiku. Nádech i výdech s pokorou.

Pokud býváme po ránu emočně rozladění či přichází nespokojenost s vlastní praxí, je dobré setrvat na pár dechů v předklonu.

Pozice Padahastasana pomáhá odplavit skrze ruce nohy, hlavu a trup vše těžké do podložky a učí nás úctě k zemi, pokloně a také aktivuje naši první čakru Muladharu. Zůstávat na pár dechů v této pozici pomáhá uvolnit ztuhlost v oblasti beder, aktivuje krevní oběh a odlehčuje bytí. Spojení v této pozici s první čakrou nás učí stabilitě, vytrvalosti a spojuje nás se zemí tedy materiálním světem.

Po prvním předklonu je vhodná aplikace bhand a kriyí na uvolnění a rozproudění těžké a pomalé energie po dlouhém spánku.

Prasarita Padottanasana pracuje jak s první čakrou, tak s čakrou sedmou, Sahasrarou.

Tato pozice krásně propojuje a uvolňuje ztuhlé z první čakry a navazuje přes celou páteř až k uvolnění a napojení na náš vesmírný zdroj. Zároveň je to pozice sublimace, tedy uvolňuje těžké tamas energie a sublimuje je k vyššímu potenciálu, tedy ke spojení se zdrojem. Pozice uvolňuje páteř, protahuje nohy, hýžďové svaly a také hamstring. Její alternativa ve výdrži je stimulací a odlehčením, prodýcháváme zhluboka. Pozornost dechu směřuje do břicha. Nádech břicho se nafoukne jako balon, výdech břicho kontrakcí stlačím dovnitř.

První pozicí záklonu, volím Bhujangasana neboli pozice kobry. Tělo je již aktivované a připravené. Záklon hlavy do plného uvolnění pomáhá léčit krční páteř a protahuje celou páteř od kostrče.

V této pozici pracuji s krajinou srdce a léčím čakru Anahatu, srdeční čakru.

Pozice náramně otevírá hrudník a čistí celou páteř. Dýchám zhluboka do břicha a tím také stimuluji bederní krajinu.

Následuje pozice předklonu v sedě Paschimottanasana. Je to jedna z nejvíce uvolňujících pozic, říká se o ní, že prodlužuje život. V této pozici dochází k celkovému nervovému uvolnění, uvolňuje těžkosti první čakry. Ovlivňuje cirkulaci krve a proudění energie do celého těla. Pracuje s Muladhara čakrou,kontaktem se zemí. Uvolňuje bederní páteř, řádně prodýchaná s výdrží uvolňuje hluboké úrovně bytí, odplavuje stres, léčí nervový systém, zbavuje nás napětí. Aplikovatelná večer při potížích se spánkem.

Krásnou a otevírající pozicí záklonu mohu zakončit sekvenci pozicí Chakrasany, neboli mostu. Pozice pracuje s celým čakrovým systémem a doslova energizuje celý systém.

Je vhodnou alternativou při ranní praxi. Probouzí systém, vnáší energii a otevírá srdeční oblast, uvolňuje emoční bloky a pružní celou páteř.

Tělo po aplikaci mostu uvolním pozicí Marjariasany, pozicí kočky/krávy a zakončuji sekvenci obrácenou pozicí. Sarvangasana neboli pozice svíčky či Sirsasana stoj na hlavě.

Přistupuji-li k józe jako k duchovní praxi, ke své praxi vycházející ze srdce a mým záměrem je úleva bytí, poslouchám-li své tělo, procítím, která pozice si pro mne přichází.

Vhodná je meditace nad záměry osobní praxe.


S láskou,


Katerina

2 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše