top of page
Vyhledat

Praxe asány jak rozproudit a rozpohybovat tělo po dlouhé zimě

Aktualizováno: 12. 4. 2022


Jarní vánek, delší dny a slunce, které prohřívá tělo i duši. Není nad zahájení dne ranním protažením. Podporu těla a mysli nastartují pozdravy slunce, rozproudí energii, rozehřejí tělo a také prosvítí duši. Přítomné dny, začínají časně. Vítání slunce s východem je nejlepší možnou alternativou, jak s chutí vstávat do běžného dne.

Jóga pomáhá se stagnující energií, únavou a melancholií. Po zimě může být tělo ztuhlé. Ranní praxe se skládá z pozdravů slunce a jeho vítání. Není nad to vědomě protahovat tělo a vzdávat hold sluníčku. Mohu zapojit aspiraci, vděčnost, kterou vysílám slunci, za to, že nabíjí mé dny, prozařuje, podporuje a prohřívá.

Pokud mysl není stálá na podložce mohu zapojit ranní běh, nastartování organismu 10-20 minut postačí. Po té se vracím na podložku a mohu aplikovat pozdravy slunci.

Vhodné jsou rotační pozice, které očišťují tělo a podporují funkci trávení.

Uddiyana Bandha a Nauli Kriya jsou skvělými pomocníky pro rozhýbání energie a odplavení toxinů. Jejich aplikace v ranních hodinách doslova startuje systém. Doporučují se zkušenějším jogínům, pro začátečníky s vedením lektora. (Přesný návod najdeme YouTube).

Pokud se dostavuje jarní únava po zimním čase není nad to zahájit jaro s čistým štítem. Příchod teplejších dnů můžeme nastartovat očistou všeho druhu. Výborná technika oslavující čistotu je Shanka Prakshalana, v těchto dnech je vhodným pomocníkem. Speciálně těm, kteří jsou v izolaci na plno. Shanka odplaví staré a pomalé, nastartuje metabolismus a připraví nás na nové dny. Je vhodné po její aplikaci zůstat pár dní v úplné izolaci, nabrat sílu. Tělo se očistí od základu, je vhodným startem pro zahájení čisté stravy. Shanka urychluje procesy, nejen fyzické ale i psychické.

Teplé dny volají po svěžích a čerstvých potravinách. Zapojení shanky, dostatečná míra pohybu, čerstvá strava a únava po zimních měsících je ta tam.

Začátek jara je vhodný pro nastartování nových aktivit. Po aplikaci očistné techniky, úpravě stravy z vařených pokrmů na syrové, ranní rituály s pozdravy slunci můžeme také zařadit takzvané „koupele“ sluncem. Není nad to prohřát tělo a pokožku jeho léčením. Když sluníčko svítí nechat se omývat jeho paprsky je požehnáním. Nemluvě o přívalu energie, které nám dodává.

Rozhýbávat tělo je možné také úklidem vnitřních i venkovních prostředí. Po ranní praxi a lahodné snídani pokračovat v pohybu. Úklid domu, třídění šatníku, péče o zahrádku. Čerpání z vědomé aktivity při každé příležitosti. V těchto dnech je krásnou praxí spojování se s matkou zemí. Péče o zahrádku, sázení květin, stromků. Spojení pohybu, prohřívání sluncem a vědomá péče o Matku.

Tělo po zimě bývá ztuhlé pokud jsme se dostatečně nehýbali. Ti, kteří mají svou osobní praxi po celá období velké změny nepocítí. Přesto je ideální čas na aktivnější praxi, dynamičtější pohyb. Tělo vítá různé aktivační dechy, dynamičtější pozdravy slunce, hluboké rotační pozice, rychlejší sekvence a rychlejší přechody z jednotlivých pozic. Přející počasí nás láká ven. Krásným prožitkem je venkovní praxe. Stále mohu uchopit podložku a najít příjemné místo venku, na sluníčku, zpotit tělo a nechat prohřát bytí slunečními paprsky. Svěží naladění do nových dní venku je přínosem pro tělo i mysl. Spojením může být příjemný piknik po ranní praxi. Pokud tělo rozproudíme pohybem, dopřejeme si zdravé a čerstvé jídlo, necháme prohřát a opálit tělo, energetický příval nás nemine. Jelikož dny přejí těmto aktivitám, brzy svítá, je přínosem vstávat brzy, startovat systém. Být aktivní nejvíce dopoledne, odpolední praxe může zapojit tanec či zpěv. Zpívání manter náramně otevírá srdce a čistí naši mysl. Odpolední praxe může směřovat k mantrám a meditaci, k večeru se ztišuji. Večerní praxe by pak mohla směrovat k pozicím s delší výdrží a prodýcháním, meditaci. Tělo nejlépe regeneruje spánkem. Doporučuji spánek nastavit na desátou večerní. Tělo si krásně odpočine a následující den mohu vstávat brzy a zahájit svůj den časnou praxí. Stoupám si na podložku. Aum Aum.

Tip k jarní praxi:

Varianta A) vezmu podložku a věci na piknik, nalézám přívětivé venkovní prostředí

Varianta B) zahájím ráno 10-20 minut během před ranní praxí

Stoupám si na podložku :

  • 12 x pozdrav slunci – prvních 6 pozvolněji, protahuji a startuji tělo

následujících 6 dynamičtěji, svižnější přechody mezi pozicemi

  • Uddiyana Bandha / Nauli Kriya 10-15 min

  • pozice prkna ve výdrži

  • třínohý pes – střídání levé a pravé nohy (výkopy)

  • pozice trojúhelníku na obě strany

  • pozice bojovníka na obě strany

  • balanční pozice ve stoje (pozice stromu, pozice orla..) na obě strany

  • rotační pozice (náročnější ve stoje, či jednodušší v sedě)

  • protahovací pozice kočky/krávy + pozice dítěte

  • nabhiasana na posílení bříška

  • obrácené pozice – svíčka, halasana, stoj na hlavě (sirsasana), stoje na rukou

  • meditace - 10-15 min

  • závěrečná relaxace 15-20 min


S láskou ,


Katerina

3 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

V jemnoCitu

bottom of page