top of page
Vyhledat

Pranayama

Aktualizováno: 12. 4. 2022



Pranajama neboli praxe ovládání dechu, který je zdrojem naší životní síly.

V rámci moderní jógy nám jde o sjednocení pozic (asán) s dechem. Pranajama je samostatné dechové cvičení. Praxe hatha jógy se zabývá řádem, který začíná pohybem, aktivací (asány, bandy - zámky) a končí pranajámou a meditací. Po protažení a otevření těla je perfektní čas na pranajámu. Podle Bhagava Gity je pranajáma naprostou kontrolou dýchání, dochází k takzvanému transu vyvolaném v podstatě zástavou dechu.

Hatha jóga pradipika hovoří o pranajámě jako o způsobu, kdy dochází k probuzení kundalini, zásobárny naší životní energie a jak její pravidelná praxe může přispívat k duchovnímu růstu a seberealizaci. Popisuje různé typy pranajámy, které mají specifické účinky pro tělo, ducha a mysl.

V počátcích se učíme dýchat plným jógovým dechem, či aktivací dechu Ujjayi se kterým propojujeme asány a pohyb, flow. Náročnější dechové techniky, pranajámy se doporučují zahájit s předáním prostřednictvím učitele či praktikujícího, který má jógovou praxi a ví jak pracovat s tělem a technikou. Studium hatha jógy se zabývá vysvětlováním a praktikováním všech důležitých částí jógy, které pro praktikování potřebujeme znát. Obsahuje studium pohybu, asány (pozice), očistné techniky (kriyas), různé tělesné zámky (bandhy), práci s dechem, jámy a nijámy.

Pranajáma se většinou praktikuje po asánové praxi, tělo je otevřenější, mysl klidnější.

Pranajáma nás hluboce zklidní a uvolní, je to velmi vhodná příprava k meditaci.

Podle jógové filozofie jsou pozice pouze předehrou k hlubším stavům meditace, které nás vedou k osvícení, kde naše mysl roste a naše životy se rozšiřují do nekonečné velikosti.

Je to tak snadné?

Cesta jógy je krásnou, mnohdy trnitou výpravou. Starověké texty praví jasně „dýchej jako jogín“.

Dech, jako naše životní síla. Pro mnohé je to omílané klišé. Jak léčivé klišé. Zkusme nyní, pokud čteme tyto řádky. Dýcháme a ani to nevnímáme. Zavřeme oči. Nádech a výdech. Pokud prožijeme dech plně přítomni, procítíme jeho klid, uvolnění a léčení. Dech je základním průvodcem na cestě. Nehledě na to, do jakých hloubek se pouštíme, jak se v pozicích nastavujeme, dech je vodítkem, který nejen uvolňuje ztuhlé tělo, také hluboce zklidňuje naši mysl.

Pranajáma, ovládání dechu leží v srdci jógy. Má záhadnou sílu uklidnit a oživit unavené tělo, vlajícího ducha nebo divokou mysl. Starověcí mudrci věřili, že prána, naše životně důležitá síla cirkulující srze nás, může být kultivována a nasměrována prostřednictvím celé řady cvičení. V tomto procesu je mysl uklidněná, omlazená a povznesená. Pranajáma slouží jako důležitý most mezi vnějšími, aktivními praktikami jógy (asána) a vnitřními praktikami odevzdání, které nás vedou do hlubších meditačních stavů.

Dle jóga suter se pranajáma objevuje jako čtvrtá fáze, to znamená pokud postoj člověka a jeho vědomí neprochází pozorností k jáma a nijáma, očistným technikám, jógovým pozicím, nedostává se do fáze, kdy je schopen vstřebat další krok - pranajáma a její praxe.

Proto se v základech přistupuje k józe jako ke komplexnímu programu a ne „pouze“ jako ke cvičení. Učíme se ladit na jógový dech, uvědomování si dechu, postupný přechod k pozicím, očistným technikám, po určité průpravě můžeme zařazovat také hlubší dechové techniky.

Hatha jóga zařazuje dechové techniky pranajámy - Nadi shuddhi pranayama , Surya Bhedan, Bhasrika, Ujjayi, Shitali, Sitkari, Bhramari, Murchha a Plavini pranayama.

Benefity praktikování pranajámy:

1. Posílení imunity

2. Pomáhá při hubnutí

3. Zlepšuje kardiovaskulární systém

4. Kvalitnější dech, průchodnost nosních dutin

5. Pranajáma se stará o naše plíce

6. Podporuje zdraví kůže

7. Zlepšuje trávení

8. Detoxikuje tělo, mysl a mozek

9. Zlepšuje koncentraci

10. Pomáhá zlepšovat kvalitu spánku

11. Uvolnění, relaxace

12. Přímé uvolnění nervového systému

13. Duchovní růst, mentální rozvoj, seberealizace


S láskou,


Katerina

9 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

V jemnoCitu

bottom of page