top of page
Vyhledat

Bhastrika - „řev dechu“

Aktualizováno: 12. 4. 2022


Jóga a její tradice nás učí různé pozice, techniky dechu a techniky očišťující.

Bhastrika je jednou z nich, jedná se o tradiční dechovou techniku, tedy pranajámu. Řadí se ovšem také mezi krije, očistné techniky. Náročnější, čili komplexnější techniky dechu jako jsou různé druhy pranajámy se řadí do očistných technik doslova a proto, že očišťují naše tělo a také mysl. Zrovna tak jako technika kapalabhati se bhastrika „používá“ k vyčištění dýchacích cest a také jako příprava na další práci s dechem. Říká se jí také „řev dechu“ a mechové dýchání.

Chtěli byste zvýšit svou energii? Posílit imunitní i nervový systém a zároveň zapálit vnitřní oheň?

Solární plexus se kterým tato technika pracuje, je středem moci a světla a stálý plamen je zde zdrojem dobrého zdraví.

Bhastrika zahrnuje rychlý a silný proces vdechování a vydechování poháněný pohybem bránice. Pohyb dechu je doprovázen slyšitelným zvukem. Bhastrika používá činnost břišních svalů a bránice k nasávání vzduchu dovnitř a ven z plic, generováním tepla v těle vytlačováním krve trávicími orgány, tónování jater, sleziny, žaludku a slinivky břišní a zvyšuje trávicí kapacitu.

Kapalabhati technika dechu je technikou, která Bhastriku předchází. Dechové techniky a techniky očistné nám pomáhají osvěžovat celé tělo. Je vhodné je aplikovat v rámci jógové praxe ráno a také na lačno, aby se z těla vyloučily přebytečné toxiny. Než příště zvolíme kávu, protože cítíme únavu, zvolme raději Bhastriku. Efekt této techniky je doslova probuzením celého systému.

(Neaplikujeme před spaním).

Tato technika také urychluje metabolismus a napomáhá trávicí soustavě.

Jak techniku provádět:

Začínáme pomalu, rychlostí jednoho dechu za sekundu

1. Vysoký sed, uvolněná ramena, hluboký nádech a silný výdech nosem, s každým nádechem se nadýchneme do břicha

2. Začínáme vydechovat silně nosem až z nás začne vycházet zvuk (silný zvuk). Následuje intenzivní inhalace rychlostí jedné sekundy za cyklus.

3. Ujišťujeme se, že dech vychází z bránice, držíme hlavu, krk, ramena a hrudník v klidu, zatím co břicho se pohybuje dovnitř a ven.

První cyklus provádíme deset dechů Bhastriky, přidáváme pauzu – dýcháme přirozeně. Sledujeme pocity v těle. Po pauze 15 – 30 sekund pokračujeme v dalším cyklu. Tentokrát aplikujeme 20 dechů. Následuje pauza 30 sekund s přirozeným dechem a poslední kolo praktikujeme 30 dechů Bhastriky.

Můžeme také postupovat takto: 3 kola po 7 až 10 deších, pokud můžeme zvýšit sílu i rychlost, aplikujeme 2 dechy za sekundu a celý proces se může dostat až na 120 dechů za kolo (pro zkušenější), mezi koly vždy aplikujeme pauzu s přirozeným dechem.

Během praktikování stále posloucháme své tělo. Technika sama osobě je bezpečná, pokud se cítíme „zmoženě“ je dobré si dát chvíli pauzu. Pokud nepohodlí pomine, můžeme pokračovat v dalších cyklech. Tělu přirozeně může trvat než si na tuto techniku zvykne. Je poměrně silná a chce určitou průpravu. V pravidelnosti můžeme vnímat její požehnání. Způsob jakým probouzí a aktivuje tělo je velmi unikátní.

Kdy je vhodné techniku absolvovat?

• První věc po probuzení

Vzhledem k tomu, že Bhastrika aktivuje a oživuje tělo je skvělou „přísadou“ ranní praxe. Pokud se potřebujeme předtím rozhýbat je velmi vhodné začít den fyzickou praxí, rozproudit tělo a prozářit ho přirozeným dechem a poté techniku aplikovat. Dostane nás do perfektního „rozjezdu“ na celý den.

• Během poledního útlumu

Speciálně pro ty z nás, kteří pracují v kancelářích, pokud se po obědě nebo během dne dostáváme do útlumu, je ideální zvolit tuto techniku a lehce se „nakopnout“, udělá nám mnohem lépe než káva

• Před tréninkem

Ideální aplikovat tuto techniku před běháním, sportem, cvičením všeho druhu, tento proces zahřeje, probudí a „nastartuje“ tělo, což je vhodnou přípravou pro jakoukoliv další aktivitu

Bhastrika nám dodá vytrvalost, nadšení a zvyšuje pocity pohody a klidu. Staří jogíni říkali, že Bhastrika a její denní praktikování přináší mistrovství nad tokem energie v těle. Zkusme aplikovat 2 až 3 denně po dobu jednoho roku a uvidíme, zdali mají pravdu :)

Bhastriku nepraktikujeme v době těhotenství, při nekontrolovatelné hypertenzi, epilepsii a panických záchvatech. Bhastriku nejlépe aplikujeme na lačno či minimálně dvě hodiny po jídle. (Nikdy ne s plným žaludkem!).


S láskou,


Katerina


5 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

V jemnoCitu

bottom of page